Nastal čas odpočinku

Motorkárska rozlúčka so sezónou je už za nami, nastal čas zazimovať svoje motocykle.

V kalendári je už dávno po sv. Martinovi a kto neplánuje jazdiť aj v zime, tak by mal svoj motocykel zazimovať. Chladné obdobie vyhnalo zo slovenských ciest temer všetkých motocyklistov.


V súčasnosti už jazdia naozaj iba ľudia, ktorým neprekáža ani chladnejšie počasie a vedia si vychutnať jazdu na motocykli v ľubovoľnom ročnom období.
Väčšina z motorkárov však v zime nejazdí a odkladá svoj motocykel na zimný odpočinok niekam do garáže. Posezónna starostlivosť o náš motocykel však nekončí jeho odparkovaním, ale je dôležité ho "zazimovať," aby nám rovnako dobre slúžil aj v budúcoročnej sezóne.

Zanedbanie zazimovania motocykla môže mať nepríjemné dôsledky na jar, keď sa pri pokuse o jeho naštartovanie nemilo prekvapíme. Obtiažam s motocyklom predchádzajme prevenciou a jeho dobrým zazimovaním.

Samotný proces posezónnej prehliadky pozostáva z viacerých nosných bodov. Zameriavajú sa na nosné súčasti motocykla, hlavne jeho motor, palivovú sústavu, ďalej je dôležité nezabudnúť na akumulátor, pneumatiky a konzerváciu jednotlivých dielov motocykla, najmä karosérie.

www.youtube.com/watch?v=3vFWba9qJ7E

 

Podrobný návod krok za krokom:

Motor: 

   Je najdôležitejšou súčasťou motocykla, tvorí jeho srdce, teda to, vďaka čomu je motocykel motocyklom. Hoci sa o tom v niektorých diskusiách vedú spory, tak pred uložením motora na zimný spánok je vhodné naštartovať ho na prevádzkovú teplotu. Do valcov môžeme nastriekať malé množstvo oleja (približne 10 - 15 ml), ktoré pomocou následného "preštartovania" bez sviečok pomôže premazať motor. Na jar nezabudnime potom tento olej dobre vystriekať. Prevenciou voči korózii je nástrek skrutiek a prírubu výfuku v hlave valca mazivom s dobrou tepelnou odolnosťou. Na slovenskom trhu je množstvo kvalitných mazív, ktoré poslúžia na tento účel a dokážu dobre odolávať vysokým teplotám.

Palivová sústava:  

   Úzko súvisí s motorom, preto je dôležité kvalitne sa postarať aj o ňu. Palivová sústava je pod najväčším vplyvom chemických účinkov benzínu, ktorý prirodzene starne. Z karburátorov je vhodné vypustiť benzínu a nesmieme zabudnúť ani na vypnutie prívodu paliva z nádrže. Samotnú palivovú nádrž je vhodné ponechať plnú.

Akumulátor:

   Energetický zdroj nášho motocykla si taktiež zaslúži našu pozornosť. V zimnom období, keď je motocykel odstavený, tak sa samozrejme voľne vybíja. Je potrebné vybrať akumulátor z motocykla a umiestniť ho na mieste so stabilnou teplotou nad bodom mrazu, v ideálnom prípade medzi 5 až 15 °C. V žiadnom prípade by sme nemali ponechávať akumulátor v mrazivom prostredí, ktorého znižuje jeho kapacitu.

Pneumatiky:

   Pneumatiky držia náš motocykel na zemi, no v zimnom období pokoja, keď motocykel stojí na jednom mieste je vhodné umiestniť náš motocykel na hlavný stojan, ktorý odľahčí pneumatiky a predĺži tak ich životnosť. Pokiaľ nemáme k dispozícii stojan, tak odstavený motocykel v dvojtýždenných intervaloch pravidelne premiestňujme, aby sa pneumatiky neodtláčali na rovnakom mieste.

Prevádzkové kvapaliny:

   Pri uskladňovaní motocykla je dôležité zistiť pri motoroch s vodným chladením odolnosť chladiacej kvapaliny voči mrazu. Ak sme chladiacu kvapalinu menili v poslednom období a dodržiavame servisný interval dva roky, tak môžeme motocykel ponechať na bezpečnom mieste v nevykúrenej garáži, no ak si nie sme istí jej odolnosťou, tak je vhodné dať si ju premerať v servise. 
   O brzdovú kvapalinu sa nemusíme špeciálne starať, no ak uvažujeme o jej výmene s ohľadom na novú sezónu, tak motocykel môže prezimovať ešte so starou brzdovou kvapalinou a novú nalejeme do nášho motocykla až v jarnom období.

 

 

   Okrem nosných bodov je vhodné zakonzervovať aj ostatné motodiely nášho motocykla, ktoré sú počas roka vystavené neúprosným vplyvom znižujúcim ich životnosť. Lak karosérie ošetrujeme voskom, reťaz motocykla naolejujeme a samozrejmosťou by malo byť odstránenie nečistôt. V žiadnom prípade však neexperimentujme s mazaním brzdových kotúčov a bubnov.

   Na záver je vhodné motocykel zakryť priedušnou krycou plachtou vhodnou pre motocykle, aby sme ochránili nášho oceľového miláčika až do jarných mesiacov, v ktorých ho s veľkou radosťou opäť oprášime a vytiahneme na cesty.